Історія зробила чергове коло, і зараз українська літературна спільнота знову переживає події часів Розстріляного відродження. Так вважає співзасновник мистецького проєкту МУР Олександр Хоменко.
Він став гостем розмовної студії телемарафону Єдині новини з ведучим Вадимом Карпʼяком. Майже тиждень в мережі обговорюють альбом-мюзикл Ти [Романтика], що зокрема проводить паралелі з сучасними воєнними реаліями.
Розстріляне відродження: тоді та зараз
У 20-х і 30-х роках минулого століття українські поети й письменники ставали жертвами радянської тоталітарної системи. Так само зараз її нащадки – росіяни – нищать культурну еліту нації у війні.
Зараз дивляться
Тому створення альбому Ти [Романтика] можна назвати рефлексією не лише на події минулого, а й сьогодення, зазначив Олександр Хоменко. Він пригадав, як під час написання текстів на нього та його колег впливали новини.
– Ми почали бачити заголовки, що Розстріляне відродження повернулося. Ми дізналися про Максима Кривцова – поета, який загинув на фронті. Потім почали порівнювати з Романом Ратушним та його трагічною загибеллю. І не те щоб ми так планували, але десь вже на шостому треку нам це раптово зрезонувало, – розповів Хоменко.
Для кого створювався альбом Ти [Романтика]
Автор додав, що радіовистава написана для людей, яким хотілося б дізнатися більше про той період розвитку української літератури. Але не завдяки академічним творам, а в сучасному поданні.
В мережі жваво обговорюють цільову аудиторію мюзиклу. Багато хто каже, що такий формат найкраще підійшов би для підлітків. Інші вважають, що це не для старшокласників, зокрема через наявність нецензурної лексики та порушення фактажу. В авторів з цього приводу є власна думка.
– Або підліток зацікавлюється Розстріляним відродженням та вперше для себе відкриває будинок Слово, що вони жили разом. І спитає свою вчительку, як так, що Микола Хвильовий був ніби за поганих – за більшовиків, а Сосюра за хороших, і вони сиділи за одним столом після громадянської війни, або він взагалі не буде цього питати, – пояснив Олександр Хоменко.
До того ж співзасновник МУРу не згодний, що в текстах неправильно викладені історичні факти. Так само він готовий відстоювати доречність лайки в одному з текстів.
Провокаційні моменти альбому Ти [Романтика]
Зокрема, йдеться про рядок “бі бо бу, я поезію *бу” у виконанні Хейтспіч, що обурив частину з тих, хто критикує мюзикл. Олександр Хоменко зауважив, що це парафраз на Михайля Семенка – бунтаря та основоположника українського футуризму.
– Найкращий коментар, який я про цей трек чув, це Ростислав Семків в ефірі радіо Культура сказав, що Михайль Семенко був би щасливий, якщо почув би цей трек, – поділився Хоменко.
Олександр додає, що провокація спрацювала, оскільки люди на неї відгукнулися. Разом з тим визнає й конструктив у критиці, що стосується наявності русизмів у текстах. Представник МУРу пообіцяв, якщо світ побачить друковане видання Ти [Романтика], там помилок не буде.
Фото: МУР
Якщо ви побачили помилку в тексті, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Cntrl + Entr.