Туреччина збудувала один корвет для українського флоту, а другий – зараз будується. Верфі відвідав президент України Володимир Зеленський під час візиту до Стамбулу. Цим корветам дали імена українських гетьманів Івана Мазепи та Івана Виговського. Що це за кораблі? І скільки їх потрібно Україні? А також чи варто – навіть в разі готовності – переводити ці корвети в Україну до завершення війни?
Україна, фактично не маючи флоту, успішно зменшує потенціал Чорноморського флоту Росії, знищивши вже третину його плавзасобів, однак паралельно йде процес відбудови Військово-морських сил України – але переважно за межами країни.
Так, в Туреччині ще в середині 2021 року почали будувати перший корвет для України, який спустили на воду в Стамбулі в жовтні 2022 році. Вже набрали екіпаж. Зараз корабель ще проходить випробування.
Назвали цей перший корвет «Гетьман Іван Мазепа» (він матиме номер F211).
Другий корвет зараз якраз будується і щойно президентським указом йому присвоєно ім’я «Гетьман Іван Виговський».
Ці корвети побачив під час візиту на верф в Стамбулі президент Володимир Зеленський в березні цього року.
Що це за кораблі?
Ці турецькі корвети відносять до типу «Ada».
Ці корвети мають малопомітність, тобто їх важко запеленгувати, вони зроблені за «стелсовою» технологію непомітності.
У нас же ж інтереси не лише в Чорному і Азовському морях. Для Середземного моря – цей корвет теж нормальний
Корвети можуть виконувати різні функції, це надводний корабель, який може завдавати ударів, адже має протикорабельну, протичовнову зброю.
«От цей тип корвета – він, власне, протичовновий, це його головна спеціалізація. Він може підводні човни шукати, в нього є спеціальний гелікоптер, в нього є гідроакустика, у нього є необхідні електронні системи, які класифікують підводні шуми. Тобто це корабель, який знає, де підводний човен і як його атакувати протичовновими торпедами», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода Володимир Заблоцький, військово-морський експерт видання Defense Express.
Ці корвети мають водотоннажність 2,4 тисяч тон, маже 100 метрів в довжину і майже 15 метрів шириною.
«Іван Мазепа» та «Іван Виговський» будуть оснащені американським протикорабельним комплексом Harpoon, зенітко-ракетним комплексом, артилерійським озброєнням, кулеметами крупного калібру, а також торпедними апаратами. Також корабель цього типу має радіолокаційну станцію і потужну навігацію.
Приспускають, що на другому корветі може пізніше бути встановлено українську ракетну систему «Нептун». Саме ці ракети потопили у квітні 2022 року флагман російського Чорноморського флоту крейсер «Москва».
За словами Заблоцького, ВМСУ потребуватимуть принаймні три корвети такого класу.
«Як мінімум три щоб було і добре. Один на бойовому чергуванні, один – готується заступити на чергування і один – в ремонті. І так по черзі, – пояснює військово-морський експерт. – У нас же ж інтереси не лише в Чорному і Азовському морях. Якщо ми хочемо в НАТО, в Європу – там є об’єднанні військово-морські сили. Для Середземного моря – цей корвет теж нормальний».
Присутність корветів в майбутньому українському флоті може свідчити, що ВМСУ будуть не лише москітним флотом – тобто флотом виключно малих кораблів і катерів, а є амбіції і на більші кораблі і дальші відстані дії.
Мати корвети – це важливо.Недостатньо мати лише москітний флот, треба щоб був баланс між катерами і кораблями
«Таких кораблів нам потрібно більше, аніж двоє. Мати корвети – це важливо, адже ми не відмовляємось від ідеї збалансованого флоту. Тобто, недостатньо мати лише москітний флот, треба щоб був баланс між катерами і кораблями. Ці корвети типу Ada вони по водотоннажності і, головне, по озброєнню, трохи схожі на фрегати», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода колишній речник ВМСУ Олег Чубук.
Також не зняте з порядку денного і питання фрегата, який міг би замінити фрегат «Гетьман Сагайдачний», який був потоплений Україною в перші дні війни в Миколаєві аби не дістався ворогові коли була невизначеність на фронтах на ранній стадії російської агресії.
Зараз в Миколаєві фактично заморожене будівництво легкого фрегата «Володимир Великий». Поки що не роль флагмана українського флоту номінують корвет «Іван Мазепа», але в перспективі ним може стати і «Володимир Великий» в разі його добудови.
«Корпус стоїть заблокований і ніяких робіт на «Володимирі Великому» не ведеться, бо Миколаїв теж під загрозою обстрілів. І до війни ще було рішення добудувати його в якості легкого фрегата. Тобто, це може бути флагман – усьому свій час. Може ще один такий легкий фрегат побудують пізніше», – припускає Заблоцький.
В грудні 2023 року було оголошено, що Велика Британія разом з Норвегією очолить нову коаліцію морських сил і засобів, яка надасть довгострокову підтримку Україні, включаючи навчання, обладнання та інфраструктуру для зміцнення безпеки в Чорному морі.
Також Британія передала Україні два мінні тральщики, але вони ще не прибули до України з огляду на війну і заборону проходження Дарданеллами і Босфором для військових кораблів воюючих сторін.
Незабаром другий корвет «Іван Виговський» буде теж збудований. Але експерти не радять в час війни переводити кораблі до України.
По-перше, достеменно не зрозуміло, чи можуть ці кораблі пройти Босфор, який Туреччина на час війни закрила для військових кораблів воюючих сторін згідно з Конвенцією Монтре.
Стоятиме такий корвет в Україні і в нього щось прилетить. Краще нехай поки що там стоять, в Туреччині
З одного боку ніби діє заборона, а з іншого – це не транзит в чистому вигляді, а фактично збудовані в Туреччині ж кораблі для України.
Але є ще й міркування безпеки – чи не стануть ці нові українські корвети мішенню для Росії?
«Я сподіваюсь, що війна закінчиться раніше аніж ці корвети будуть введені в дію, або як кажуть моряки, «введені в компанію кораблів». А зараз є небезпека, що ці корвети були б знищені, бо росіяни будуть їх чатувати, будуть на них полювати навіть коли вони йтимуть морем на переході» – пояснює Олег Чубук.
«Існуватиме ж загроза. Стоятиме такий корвет в Україні і в нього щось прилетить. Краще нехай поки що там стоять, в Туреччині», – наполягає Володимир Заблоцький.
Якби не війна, то корвети могли б будуватися в Україні – на суднобудівних заводах у Миколаєві, наприклад.
«Бачите, що сталося з «Сагайдачним», якого потопили в Миколаєві, бо тоді ситуація була невідомою – захоплять Миколаїв чи ні. Та й зараз – туман же ж не розсіявся. Тому кораблі в Миколаєві зараз дуже ризиковано самим будувати, – каже в інтерв’ю Чубук. – Але в майбутньому треба будувати в Миколаєві. А коли повернемо Крим, то повернеться можливість будувати кораблі і на повітряній подушці в Керчі, де також будувався і «Сагайдачний», чи на заводі «Залив » у Феодосії».
Перший корвет названо іменем гетьмана Івана Мазепи, який хотів визволити Україну з-під ярма Росії.
Він сформував союз зі шведським королем Карлом ХІІ в 1708-1709 роках, вони програли Полтавську битву.
Мазепу і досі демонізує Москва.
Другий корвет – про що вже писали раніше ЗМІ – мав носити назву «Гетьман Павло Скоропадський», саме він менше року очолював українську Державу в 1918-му в часи визвольних змагань періоду УНР.
Але вирішено було дати другому корвету все ж назву «Гетьман Іван Виговський».
Виговський очолював Військо Запорізьке, як називали козацьку Україну після гетьманування Богдана Хмельницького.
Іван Виговський геополітично знову хотів розвернути України в бік Європи, порвавши зв’язок з Московією.
Найбільшим досягненням Виговського була перемога в Конотопській битві над московським військом в 1659 році. Та перемога була спільним здобутком українських козаків та кримських татар.
«Я знаю, що серед морської спільноти ідеї з такими назвами кораблів дуже добре сприймаються. І я теж абсолютно це підтримую. Я думаю, що ми вже давно переглянули своє ставлення до Івана Мазепи – я маю на увазі тих українців, які якось по-іншому дивились на постать Мазепи раніше. Та й до Івана Виговського також вже інше ставлення», – пояснює ексречник ВМСУ Олег Чубук.
Цікаво, що в складі ВМСУ був і корвет «Хмельницький», названий на честь міста, яке новить ім’я гетьмана. Але то був старий радянський корабель, який Україна отримала після розполіду ЧФ СРСР і він фактично простоював, а в 2014 році при окупації Криму його захопила так звана «Самооборона» – проросійські бойовики, які сприяли окупації півострова Росією.
Ясно, що нинішня практика надання кораблям назв козацький керманичів не нова. Ми вже згадували фрегат «Гетьман Петро Сагайдачний». Сагайдачний уславився багатьма перемогами, але також відомий і успішними морськими походами Чорним морем – і на Кафу, ті на Варну, і під Стамбул в кінці 16-го – на початку 17-го століть.
Могли називати по-іншому – «Сміливий» чи «Хоробрий», – але це стара радянська практика. А зараз часи пробудження нації і маємо знати свою історію, своїх гетьманів
В складі ВМСУ був швидкісний малий корабель на повітряній подушці «Іван Богун», який уособлював відомого козацького полковника, але той корабель на початку 2000-х Україна продала Греції.
Також була ідея назвати один з кораблів іменем кошового отамана Запорізької Січі Івана Сірка, який не програв жодної з десятків битв, в яких брав участь.
Відтак імена Мазепи та Виговського для кораблів є продовженням українських традицій.
«Це гарна практика. Могли називати по-іншому – «Сміливий» чи «Хоробрий», – але це стара радянська практика. А зараз часи пробудження нації і вона має знати свою історію, своїх гетьманів, хто чого вартий, – каже в інтерв’ю Володимир Заблоцький. – Будуть хлопці служити на цих корветах і будуть цікавитись: а хто ж такий Виговський? Або Мазепа, – а це ж видатний діяч! Як і Сагайдачний також!».