Для кожної держави акцент на розвитку власного виробництва завжди є пріоритетом, адже це запорука економічного розвитку та стабільності економіки, особливо для України в умовах повномасштабного вторгнення, внаслідок якого наша економіка зазнала чималих збитків. Про необхідність підтримки і сприяння розвитку вітчизняної промисловості та вітчизняних виробників влада говорить постійно, зокрема, члени Кабінету Міністрів, депутати провладної фракції, а також президент Володимир Зеленський. В цих умовах влада постійно декларує необхідність підтримки вітчизняної промисловості, і наголошує на необхідності повного сприяння українським виробникам і на потребі підтримки власного виробництва. Це було прописано в передвиборній програмі Володимира Зеленського, де в розділі “Заможний громадянин – заможна держава” прямо говориться, що розвиток внутрішнього виробництва є першочерговим завданням розвитку економіки.
Це також стосується різноманітних державних програм, анонсованих і підтриманих президентом як у попередні роки, так і останнім часом. Зокрема, 26 лютого глава держави під час відкриття заходу “Зроблено в Україні” повідомив про розробку програми “Купуй українське”: «Ми повинні зробити все можливе, щоб якнайбільше українських підприємств змогли зберегти та масштабувати свою роботу. І я доручив Кабміну розробити кілька практичних кроків”, – заявив президент.
Тоді глава держави заявив про необхідність, щоб українські гроші залишалися в Україні та працювали в Україні, оскільки це податки, зарплати воїнів і можливості держави, зокрема оборонні.
А вже 5 квітня, під час робочої поїздки до Чернігівської області Володимир Зеленський презентував підприємцям області економічну платформу «Зроблено в Україні», і подякував їм за те, що вони ведуть бізнес і створюють робочі місця. “Ми хочемо допомагати бізнесу на місцях своїми кроками. Підтягувати наш бізнес, допомагати йому створювати додаткові робочі місця. І найголовніше: наші приїзди – це не лише ознайомлення, а й підписання конкретних контрактів, меморандумів”, – розповів він.
Однак між цими двома подіями, позитивними для українських виробників, сталася доволі тривожна для вітчизняної промисловості подія. 1 березня президент підписав закон “Про організацію належного рівня медичного забезпечення Збройних Сил України” (№10343), який ще 7 лютого 2024 року парламент ухвалив у другому читанні, і який на практиці ставить під загрозу існування українських виробників сертифікованих засобів тактичної медицини і шкодить обороноздатності країни.
Від початку російської агресії Збройні Сили України відчували катастрофічну нестачу в якісних військових аптечках, а також в медичних засобах для надання першої допомоги пораненим під час відбиття атак противника. Щоб компенсувати дефіцит і гостру нестачу іноземних аналогів, в Україні виникла власна галузь виробництва засобів тактичної медицини, покликана компенсувати цю нестачу і забезпечити Сили оборони України якісними, сертифікованими вітчизняними засобами. Також не вщухала публічна дискусія щодо проблем фронтового такмеду, щодо необхідності переходу на західні стандарти і стосовно неможливості держави повністю забезпечити військовослужбовців якісними аптечками. Тож ухвалення закону “Про організацію належного рівня медичного забезпечення Збройних Сил України”, і підписання його президентом у багатьох викликало надію, що дана проблема вирішиться.
Дійсно, Україна активно рухається в напрямку євроатлантичної інтеграції, і починаючи 24 лютого 2022 року в нашій державі було прийнято 136 стандартів альянсу. Однак на практиці закон є далеко не досконалим, і несе в собі ризики знищення під лозунгами запровадження стандартів країн-членів НАТО вітчизняної галузі продукції тактичної медицини, яка активно працює на обороноздатність України. Процедурно затверджувати перелік засобів, які будуть використовуватися Збройними Силами, згідно цих стандартів, надаються повноваження створеному минулого року Медичному департаменту Міністерства Оборони, який очолює Оксана Сухорукова. Вона відповідає за побудову політики у всьому, що стосується системи охорони здоров’я у Збройних Силах України.
За наявною інформацією, департамент оруєнтується при затвердженні цих списків виключно на медичні засоби, рекомендовані американським комітетом ТССС, і робить ставку виключно на продукцію тактичної медицини навіть не НАТО загалом, а виключно окремого переліку продукції американських виробників, повністю усуваючи всіх інших виробників, в першу чергу, українських.
На перший погляд, може здатися, що НАТО має чітко окреслені стандарти тактичної медицини, яким повинні відповідати всі країни-члени. Проте, це твердження є хибним. Насправді, не існує жодного офіційного документа НАТО, який би встановлював єдиний перелік рекомендованих засобів тактичної медицини.
Існують лише рекомендації, які походять від різних джерел, таких як громадські організації, і час від часу переглядаються. Прикладом є протоколи ТССС, розроблені американськими неурядовими організаціями, але не є обов’язковими для всіх країн-членів альянсу. Більше того, вони орієнтовані насамперед на продукцію американських виробників тактичної медицини, що обмежує можливості інших країн. Наразі є ризики, що весь перелік засобів тактичної медицини Міністерство Оборони буде підганяти саме під ці критерії, ігноруючи українських виробників, чиї сертифіковані засоби продемонстрували свою ефективність та надійність, рятуючи життя тисячам військових, але апріорі не можуть отримати формальну відповідність стандартам ТССС, оскільки Україна не є членом НАТО. Хоча це жодним чином не означає, що українська продукція не відповідає цим критеріям якості.
Що характерно, ще 20 грудня 2023 року заступник Міністра оборони Наталія Калмикова повідомила, що взяла участь у міжнародному симпозіумі “Конверсія та переміщення турнікету”, на якому провела зустріч із представниками Міністерства оборони США. За підсумками вона заявила, що одне з ключових ключових завдань – “допуск до закупівлі також українських виробників, чия продукція проходить зовнішній контроль якості та отримує погодження від Комітету ТССС”.
Однак на практиці все відбувається абсолютно навпаки, і замість підтримки вітчизняним виробникам, Департамент охорони здоров’я Міноборони планує орієнтуватися виключно на засоби, рекомендовані комітетом ТССС, що автоматично відсіює всіх українських виробників, і жодного медичного виробу виробництва України у переліку рекомендованих засобів не буде, а тільки засоби виключно виробництва США.
Ця ситуація стала можливою після ухвалення законопроекту “Про організацію належного рівня медичного забезпечення Збройних Сил України”, який підтримала Верховна Рада, в тому числі провладна фракція “Слуга Народу”, і який подали на підпис президенту Володимиру Зеленському. Тобто ще раз повторимося, згідно даного закону, продукція тактичної медицини українського виробництва, що досі активно використовується на фронті, не буде рекомендуватися медичним департаментом Міноборони, оскільки формально не відповідає “стандартам країн-членів НАТО”.
Така ситуація повністю суперечить публічним заявам керівництва держави і програмам влади з підтримки українських виробників, і несе ризики знищення цілої галузі економіки, яка платить податки, створює робочі місця і робить вкрай важливу справу із забезпечення армії якісними, і головне набагато дешевшими за західні аналоги вітчизняними медичними засобами.
Зрозуміло, що глава держави явно не знав про ці ризики і нюанси, підписуючи законопроект, проголосований Верховною Радою, як і могли не знати про ці підводні камені і багато депутатів, що виступили його ініціаторами. Однак документ із підписом глави держави дає повноваження чиновникам Медичного департаменту Міноборони дискримінувати українських виробників такмеду, що однозначно негативно позначиться на економіці в цілому, на державному бюджету, і на ситуації із медичним забезпеченням армії.
У сучасному глобальному світі жодна країна не може повністю забезпечити себе усіма товарами чи засобами, однак у випадку із тактичною медициною для України абсолютно неправильно ставити себе в повну залежність і втридорога купувати за кордоном те, що ми самі виробляємо, знищуючи власну галузь, і заміщувати набагато дорожчим імпортом продукції однієї конкретної країни.
Ми вже маємо ситуацію із снарядним голодом і дефіцитом інших засобів ураження через затягування із виділенням допомоги з боку США, зараз Україна втрачає позиції на полі бою через бездіяльність Конгресу, і знаючи це, чиновники медичного департаменту Міноборони бездумно знищують вітчизняного виробника, ставлячи Україну в залежність від імпорту тактичної медицини. Все це повністю розходиться із декларованою владою позицією про підтримку і сприяння вітчизняними виробникам, і на цю проблему потрібно звернути увагу.
Необхідно провести ретельний аналіз закону “Про організацію належного рівня медичного забезпечення Збройних Сил України” з урахуванням його впливу на вітчизняну промисловість тактичної медицини. Крім того, важливо налагодити відкритий діалог між представниками влади, Міністерства оборони та виробниками тактичної медицини для пошуку рішення, яке б відповідало потребам оборони і підтримці вітчизняного виробництва.
Держава повинна надавати дієву підтримку вітчизняним виробникам засобів тактичної медицини, просувати власну продукцію на міжнародних ринках, а не замінювати її на закордонні аналоги. Слід знайти збалансований підхід, який би дозволив використовувати найкращі світові практики і стандарти, і не знищувати вітчизняну галузь тактичної медицини.
Також необхідно встановити чіткий контроль за виконанням закону, зокрема за діями чиновників медичного департаменту Міноборони, щоб запобігти можливим зловживанням, дискримінації українських виробників та унеможливити руйнування цієї важливої галузі.