Ще кілька десятиліть тому трамвай у Житомирі був основним громадським транспортом. Більше того, була навіть ідея прокласти трамвайну лінію між Житомиром та Києвом. Втім, у наш час діє лише один трамвайний маршрут, але навіть його час від часу пропонують закрити.
Отож, у серпні цього року буде рівно 125 років з того дня, як на вулицях міста з’явився пасажирський трамвай (вантажний у 1897 році). Тоді було чотири лінії, усі одноколійні. У наступні роки маршрути лише продовжували. Напередодні Першої світової думали про відкриття ще п’яти нових маршрутів.
До слова, раніше у Житомирі були ще такі трамвайні лінії – «Київська» (одноколійна лінія із чотирма роз’їздами), «Вільська» (одноколійна лінія із двома роз’їздами), «Чуднівська» (одноколійна лінія із двома роз’їздами, найкоротший маршрут), «Бердичівська» (одноколійна лінія із двома роз’їздами).
Читайте також: На районі: як виглядає Мальованський карʼєр у Житомирі. ФОТОРЕПОРТАЖ
У 1918-1920 роках трамвайна система міста не працювала взагалі, а з 1955 року, коли розпочалася підготовка до впровадження тролейбусного руху в Житомирі, трамвайну мережу поступово скоротили, аби не дублювати маршрути (переносили рейки на паралельні вулиці, змінювали кінцеві зупинки). Одна за одною припиняють свою роботу Вільська (1964), Київська (1965), Чуднівська, а після них і Бердичівська (1974) трамвайні лінії.
З 1974 року діє єдиний трамвайний маршрут, використовуючи збудовану в 1961 році лінію вулицями Бориса Тена та Східною (з кінцевою зупинкою недалеко від Ботанічного саду), а у 1963 році лінію добудовали до льонокомбінату. Спершу лінія була одноколійна, а потім перешита на двоколійну. У 1977 році трамвайне депо з Малобердичівської вулиці переїхало у нове трамвайно-тролейбусне депо № 2 на Вітрука, звідки трамваї і сьогодні виходять на маршрут.
Читайте також: Затишний двір з фонтаном біля костелу Святої Софії в Житомирі. ФОТОРЕПОРТАЖ
У грудні 2022 року рух трамваїв у Житомирі зупинили через брак потужностей електросистеми, викликаних ворожими ракетними обстрілами енергетичної інфраструктури країни. На заміну трамвайному маршруту було запущено автобусний, що одразу ж викликало занепокоєння у жителів міста, які вважали, що це може стати остаточним припиненням роботи трамваїв. Втім, у березні 2023-го трамваї знову запустили.

Цікаво, що у 1996 році проїзд у трамваї коштував 20 копійок, у 2006-му – 60 копійок, у 2009-му – гривню, у 2017-му – три гривні, у 2020-му – чотири гривні (карткою), п’ять гривень (готівкою), наразі діють такі тарифи на проїзд у трамваї – 10,00 (безготівкова оплата), 8,00 (транспортна картка). За окрему плату можна орендувати ретро-трамвай (для екскурсій, святкувань), звернувшись у ТТУ та уклавши відповідний договір
Напередодні ювілейної дати журналісти «Першого житомирського інформаційного порталу» в рамках рубрики «На районі» вирішили скористатися трамваєм, а також підготували фото та відеоматеріали, відзняті на діючому маршруті «Майдан Перемоги — вул. Михайла Грушевського — вул. Небесної Сотні — вул. Бориса Тена — вул. Східна — вул. Корольова — вул. Сергія Параджанова — Льонокомбінат».
Варто зауважити, що з нагоди пам’ятної дати ГО «Колекціонери та краєзнавці Житомира» випустять медаль «Житомирському електричному трамваю 125 років». Вона буде двох різновидів, тираж обмежений. Придбати можна на засіданнях «Житомирського клубу колекціонерів», що проходить щонеділі з 10.00 до 11.30 у приміщенні обласного театру ляльок на Михайлівській.













Юлія Демусь