Оцінки того, як F-16 змінять поле бою в Україні, варіюються від «змінять все» до «вплинуть дуже обмежено». Це можна пояснити тим, що існує забагато поки що невідомих факторів: які літаки прибудуть, скільки, куди матимуть право бити. Але Росія, вочевидь, готується до появи F-16 серйозно. Щойно було ухвалене остаточне рішення про передачу винищувачів Силам оборони, Росія взялася за звичний метод бомбардувань: країн Заходу – погрозами, українських аеродромів – ракетами та дронами. Після передачі, як прогнозують і оглядачі, і військові, винищувачі стануть для РФ ціллю №1.
Чому Росія так боїться F-16, як саме вона на них полюватиме та що потрібно для захисту винищувачів на аеродромах – розбирались Донбас Реалії (проєкт Радіо Свобода).
Полювання на F-16 відкрито
Цок-цок, цок-цок – годинник відраховує час до появи F-16 в Україні. І для Кремля, вочевидь, таке цокання звучить, як бомба. Коли саме прибудуть літаки – невідомо, військово-політичне командування і західні партнери не розголошують. Говорили про червень, загалом про літо, а начальник авіації Командування Повітряних сил ЗСУ Сергій Голубцов в нещодавньому інтерв’ю Донбас Реалії сказав більш загально – «в цьому році».
Минулого тижня Нідерланди видали офіційний дозвіл на експорт 24 літаків в Україну, що підживило надію на їхню появу найближчим часом. І вселило ще більше сподівань, коли 10 липня державний секретар США Ентоні Блінкен заявив, що винищувачі F-16 вже на шляху до України з Данії та Нідерландів, додавши, вони надійдуть саме цього літа.
Наразі не анонсується також, якої саме модифікації F-16 будуть та які боєприпаси на них підвісять. Хоча дещо таки про F-16 відомо напевне: це наймасовіші у світі винищувачі 4-го покоління, які гарно послужили, а тепер відходять у минуле (або ж Україні). Країни, що їх мали, поступово переходять на F-35, винищувачі 5-го покоління.
Читайте також: Ракети, аеродроми, електроніка: усе справді важливе про F-16
Втім, переважно саме таку зброю і передають Україні – яка вже застаріла фізично, технічно і морально, але свою функцію виконує. І все одно переважає за своїми характеристиками радянське озброєння, якого ще багато і у Росії, і в України.
І ще одне важливе «невідоме» у випадку з F-16 – чи битиме Україна з цих літаків по військових цілях на території РФ. Приміром, Бельгія виступила проти такого застосування машин, які передасть. А от представники Данії та Нідерландів таких застережень не висловили.
Все це неабияк нервує Кремль. То МЗС Росії заявить, мовляв, вони сприймають F-16 носіями ядерної зброї, а саму їхню появу на озброєнні України розглядатимуть як «провокацію» з боку США і НАТО.
А то голова оборонного комітету Держдуми РФ Андрій Картаполов пригрозить, що F-16 та аеродроми їхнього базування за межами України стануть законною ціллю для російських військових, якщо ті братимуть участь у бойових вильотах. Таку гучну заяву він зробив наступного дня після того, як Голубцов серед іншого в тому ж інтерв’ю Донбас Реалії зауважив, що частина отриманих F-16 перебуватиме за кордоном.
До російського «хору погроз» приєднався і лідер РФ Володимир Путін, який під час свого нетривалого візиту до Пхеньяна назвав передачу літаків Україні «брутальним порушенням зобов’язань» із боку Заходу, щоправда, не уточнивши, яких саме.
Проте Росія не обходиться самими погрозами – з червня 2024-го року Кремль систематично атакує військові аеродроми, зокрема у Миргороді на Полтавщині, Старокостянтинові на Хмельниччині та Василькові на Київщині. Колишній спікер ПС ЗСУ Юрій Ігнат, коментуючи заяви Міноборони РФ про ураження у Миргороді 1 липня кілька Су-27, зокрема зазначив, що противник «щоденно лупить по наших аеродромах, намагаючись знищити українську авіацію, та інколи досягає своєї цілі». Але додав – певні втрати є, «але зовсім не такі, як приписує собі ворог».
Саме з очікуваним прибуттям західних літаків масовані удари пов’язують і у британській розвідці. Там вважають, що агресор почав це робити, «побоюючись прибуття F-16».
«У період з 12 до 18 червня російська дальня авіація переключила фокус своїх ударів крилатими ракетами на українські авіабази, що майже напевно викликано успіхами української ППО, але також, ймовірно, наголошує на занепокоєнні Росії з приводу майбутнього застосування винищувачів F-16», – йшлося в повідомленні Міністерства оборони Великої Британії.
Читайте також: HIMARS без ATACMS (поки що): куди насправді США дозволили бити в Росії своєю зброєю?
Російська пропаганда хоче показати нашим західним партнерам, ось подивіться, вони не вбережуть літаки, які ви їм даєте
Атакуючи аеродроми, Росія намагається позбавити Україну майданчиків для винищувачів і водночас взагалі зупинити їхнє постачання, припускає Анатолій Храпчинський, експерт з авіації та заступник гендиректора компанії з виробництва засобів РЕБ.
«Російська пропаганда хоче показати, припустимо, нашим західним партнерам, ось подивіться, що вони не вбережуть літаки, які ви їм даєте. В принципі, так відбувалося з усім озброєнням, яке було надано нашим західними партнерами», – зазначив експерт в ефірі Радіо Донбас Реалії.
І хоча Росія завжди нервово реагує на постачання Україні західного озброєння, все ж літаки викликають у агресора чи не найгостріший спротив. То що ж так лякає Кремль у F-16? Зважаючи на те, що у Москві не знають, коли вони прилетять, скільки, на що будуть здатні і чи точно зможе Україна їх використовувати для ударів по цілях на території РФ.
Game changer. Чи ні?
Росія знає, якщо ми отримаємо достатньо зброї протягом місяця або двох, ситуація може обернутися проти них
Годинник цокає не лише до F-16. Українські та західні експерти розглядають постачання західних літаків Силам оборони разом із надходженням боєприпасів від США та за «чеською ініціативою», – ймовірним переломним моментом на фронті. Моментом, коли «вікно можливостей» для російського наступу закриється, а натомість відкриється для України.
«Критична» фаза війни настане у «найближчі два місяці», заявив Командувач Сухопутних військ Збройних сил України генерал-лейтенант Олександр Павлюк в інтерв’ю The Economist 10 травня.
«Росія знає, що якщо ми отримаємо достатньо зброї протягом місяця або двох, ситуація може обернутися проти них», – зазначав Олександр Павлюк.
Читайте також: «Це велика війна 21-го століття». Як іноземці воюють у ЗСУ проти Росії
За його оцінками, російські генерали «кидають усю боєздатну техніку, яка у них є, щоб перевірити виснажені українські війська, які не мають достатнього постачання». І наголосив, що «Україна терміново потребує посилення протиповітряної оборони», а очікуване постачання винищувачів F-16, як він тоді думав, на початку червня, стане значним «психологічним поштовхом».
На них покладається вельми важлива місія і в рамках ППО, і в рамках підтримки ЗСУ
Військовий експерт, колишній речник Генерального штабу ЗСУ (2014-2017 рр.) Владислав Селезньов зауважує, що тут багато залежатиме від того, скільки саме Україна отримає літаків. І нагадує слова президента Володимира Зеленського, який казав, що кардинально змінити ситуацію на полі бою здатні близько 160-ти F-16.
«Скільки буде поставлено в першій партії, якщо буде поставка другої партії цих винищувачів, наразі невідомо. Але те, що на них покладається вельми важлива місія і в рамках протиповітряної оборони нашої країни, і в рамках підтримки зусиль української армії, як на сухопутних ділянках, так і в акваторії Чорного, а в перспективі й Азовського морів, – це очевидно», – зазначив військовий експерт в ефірі Радіо Донбас Реалії.
Коментуючи потребу ЗСУ у винищувачах F-16, колишній голова Центрального командування США генерал у відставці Френк Маккензі-молодший зазначив – він переконаний, що ці літаки можуть змінити ситуацію на полі бою. Але є нюанс.
«Це може мати суттєвий вплив, особливо якщо ви дозволите удари по території Росії», – сказав він в інтерв’ю «Голосу Америки». І, ймовірно, це дозволить вражати російські літаки, які скидають керовані авіабомби вглиб України.
Керовані авіабомби – КАБи – наразі лишаються найбільшою загрозою у зоні бойових дій та на прифронтових територіях. І, власне, є лише такі способи її усунути: знищувати або російські літаки, які їх запускають, або аеродроми, з яких вони злітають, або ж поєднати ці види ударів. Наразі у таких боєприпасів є обмеження дальності польоту, що змушує РФ тримати ці літаки ближче, тож втрата аеродромів суттєво вплине на можливості агресора атакувати.
Читайте також: «На молекули розщепить, і все»: чому Україна наразі не може протистояти російським КАБам?
Тож є кілька факторів, які змушують Росію так гостро реагувати на F-16. По-перше, у Кремлі є розуміння, що ці літаки так чи інакше стануть важливим фактором на полі бою, враховуючи й те, що вони до того ж сучасніші за радянсько-російські. По-друге, при цьому у Кремлі не знають, що саме на них чекає – це має страшенно нервувати.
F-16: мішень №1
Це буде дуже-дуже вагома ціль для росіян, вони будуть намагатися їх дістати і потім пропіаритись
Масовані атаки на аеродроми – ще до прибуття F-16 – лишають мало місця для сумнівів, що після їхньої появи Росія намагатиметься знищити літаки.
«Щодо розміщення сучасних літаків, які ми очікуємо як матеріально-технічну допомогу, звичайно, це будуть мішені. Це буде дуже-дуже вагома ціль для росіян, вони будуть намагатися їх дістати і потім пропіаритись. Мовляв, дивіться, вони ще нічого не зробили, а ми вже їх знищуємо», – зазначав начальник авіації Командування Повітряних сил ЗСУ Сергій Голубцов в інтерв’ю Донбас Реалії.
Колишній американський високопосадовець Френк Маккензі-молодший зауважує, що для успіху операцій F-16 мають працювати у складі цілісної інфраструктури до цього винищувача. Інакше їх просто збиватимуть.
«У Сполучених Штатах це складна, глибока, взаємопов’язана мережа засобів, які є унікальними для нас і наших партнерів по НАТО. Думаю, ми поділимось чимось із цього з українцями. Це більше, ніж просто літак. Тож ми дійсно повинні – і я думаю, ми це робимо – забезпечити навчання та унікальні засоби, щоб ефективно використовувати цей літак. Якщо цього не зробити, ці літаки досить швидко зіб’ють», – зазначив колишній очільник Центрального командування США.
Тож постає логічне питання захисту від агресора машин та інфраструктури для їхнього обслуговування. Начальник авіації Командування Повітряних сил ЗСУ не приховує: прикриття авіабаз, де будуть базуватися F-16, є найбільшою проблемою.
«Якщо балістика приходить, касетна частина, і літак стоїть на відкритому майданчику, він щонайменше пошкоджений. Якщо приходить пряме влучання, навіть в залізобетонне сховище, воно не рятує. Його пробиває, і літак згорає», – пояснює він.
Засоби захисту для аеродромів потрібні активні і пасивні. Серед активних генерал називає зенітно-ракетні комплекси і ракети до них. Передусім ті ЗРК, які здатні перехоплювати балістичні ракети, – а це лише Patriot та SAMP-Т.
«Щонайменше дві батареї Patriot має бути [на одну авіабазу]. Це має бути як мінімум дві батареї типу NASAMS, щоб працювати по аеродинамічних цілях, по безпілотниках, а також прикривати сам Patriot від них. І засоби безпосереднього прикриття, зенітно-гарматні установки типу Gepard. Вони також показують свою ефективність проти крилатих ракет, проти «Шахедів». Це той мінімум активного захисту, який потрібний», – зазначив начальника авіації Командування Повітряних сил ЗСУ.
Крім того, частиною активного захисту, каже Сергій Голубцов, мають бути мобільні вогневі групи з ПЗРК на кшталт Stinger. Важливий і пасивний захист.
«Це огорожі, технічні засоби руху, щоб диверсійна група якась не проникла. Це звичайний паркан, охорона, це само собою. Але найбільше, чого ми побоюємось, що росіяни не будуть рахувати кількість «Кинджалів» і «Іскандерів» для того, щоб вразити F-16 на аеродромі», – наголошує він.
Ще один із певних способів захисту – розміщення частини літаків за кордоном.
«Не всі літаки, які будуть передані Україні, зараз прийдуть в Україну. Деякі з них залишаться в тих центрах, де готують наших пілотів і авіаційний персонал… Є цифра, яка зайде в Україну. Є певна кількість літаків, які будуть зберігатися на безпечних авіабазах, не в Україні, для того, щоб вони тут не були мішенями. І це буде наш резерв в разі потреби для заміни несправних літаків, під час проведення регламентних робіт», – пояснив Сергій Голубцов.
Експерт із авіації Анатолій Храпчинський звертає увагу на те, що за такої значної кількості ударів по аеродромах, переважну їхню частину Україна відбиває. І зауважує – самі F-16 теж є інструментом захисту.
«Поява літаків F-16 буде досить-таки потужним посиленням повітряного простору, що дозволить відбивати ці повітряні атаки на ранньому етапі, коли або ракети, або ті ж розвідувальні БПЛА будуть потрапляти під контроль у повітряному просторі України», – зазначає експерт, додаючи, що Захід також посилить можливості F-16 засобами далекого радіолокаційного виявлення, а саме літаками SААВ.
Ізраїльський військовий експерт Давид Гендельман звертає увагу і на ще один аспект – удари України по російських системах ППО в Криму та у ближньому прикордонні на території РФ.
«Українська сторона посилено намагається послабити ППО [РФ] саме напередодні появи F-16 – чим слабкішим буде ППО з російської сторони, тим ефективнішими можуть виявитися F-16. Тобто, як завжди, обидві сторони, в принципі, чудово розуміють ходи один одного. Намагаються просто за темпами одна одну випередити», – зазначив він в ефірі Радіо Донбас Реалії.
Читайте також: Удари по HIMARS і Patriot: як Росія вистежує цінну техніку ЗСУ?
То чи зможе Росія «перехитрити» Україну, дійсно знищивши чи пошкодивши західні літаки прямо на аеродромах? Як зауважує військовий експерт Владислав Селезньов, це – протистояння техніки, технологій та військового мистецтва.
«Тут я все ж таки ставлю на наш Генеральний штаб. Ми маємо колосальний досвід протидії ворожій авіації, ворожим операторам дронів. І я думаю, що у цьому протистоянні ми переможемо», – впевнений він.
ОСТАННІЙ ВИПУСК РАДІО ДОНБАС РЕАЛІЇ:
Ми працюємо по обидва боки лінії розмежування. Пишіть нам на пошту [email protected], у фейсбук, телеграм або вайбер за номером +380951519505. Якщо ви пишете з окупованих територій, ваше ім’я не буде розкрите.