- «Хочуть довести той наратив, з яким проводили окупацію з лютого 2022 року – «Росія тут назавжди».
- «Історія Росії – це найголовніший предмет. Йде упор саме на цей предмет».
- «Люди на тимчасово окупованих територіях не готові відмовлятися від своєї рідної мови. Для того, щоб якимось чином переломити цю ситуацію, окупанти шукають додаткові інструменти знищення української мови».
На окупованих територіях створюють «Центри популяризації російської мови». Це відбувається за ініціативою президента РФ Володимира Путіна. Як повідомляють російські ЗМІ, такі центри відкриють у бібліотеках всіх окупованих регіонів. Їх збираються забезпечувати всіма необхідними матеріалами й технікою.
Перший «Центр популяризації російської мови» відкрили у Генічеську, що на Херсонщині. Окупанти його позиціонують як «майданчик для всіх, хто цікавиться культурною спадщиною та історією російської літератури». Але наголошують, що особливу увагу будуть приділяти освітнім програмам для дітей.
Проєкт Радіо Свобода «Новини Приазовʼя» вирішив докладніше дізнатися:
- Навіщо на захоплених українських територіях створюють «Центри популяризації російської мови»?
- Як окупанти русифікують українських дітей в окупації?
- Якої мети хоче досягти Росія, впроваджуючи свою мовну політику?
Директорка Новокаховського ліцею №2 Оксана Якубова розповіла «Новинам Приазов’я», що у місті справді створюють центри, які будуть опікуватися русифікацією населення. Росія працює за сценарієм, який запроваджувала і на інших окупованих територіях, зазначила вона.
«Це робиться для того, щоб довести той наратив, з яким наше місто було окуповане 24 лютого 2022 року. В перший же день вони оголосили, що «Росія тут назавжди». Такі центри створювались у Донецькій та Луганській областях, ну і, звичайно, тепер на лівому березі Херсонщини. Незважаючи на те, що наше місто щодня обстрілюється і майже 90% мешканців виїхало, але є такі, хто залишився, і серед них не тільки колаборанти, а люди, які з тих чи інших причин не можуть виїхати. Ми знаємо про те, що на території окупованої Нової Каховки перебувають родини, діти, які патріотично налаштовані», – розповіла вона.
«Відстежують поведінку жителів»
«Центри популяризації російської мови» займаються не лише мовним питанням, а й пропагандою російських наративів, каже Якубова. Крім того, там «відстежують поведінку місцевих жителів».
Говорять про те, що ця територія російськомовна, що тут багато росіян
«Такі центри ще і виконують «гуманітарну функцію». Тобто вони ще говорять про те, що ця територія російськомовна, що тут багато росіян. А зараз тим більше, оскільки з РФ приїжджають в місто люди, до речі, різних національностей, які просто окуповують вільні квартири, будинки і починають там жити. Зараз я думаю, що питання тут не тільки у використанні й пропагуванні російської мови. Тут інша функція – це взагалі пропаганда, яка існує, поки окупанти будуть присутні на захоплених територіях. Там працюють різноманітні служби, ці центри мають багато прихованих функцій. Це моя особиста думка. Тому що ворог сильний і ворог намагається закріпитися», – пояснила директорка ліцею.
У Новій Каховці окупанти ретельно відстежують, щоб діти відвідували лише російську школу, додала вона. За словами освітянки, в місті працює одна російськомовна школа, де ніяких інших мов, крім російської, не вивчають.
«Оскільки там російська мова вважається рідною мовою. Я думаю, що якщо є заборона на використання і вивчення інших мов, то це ще раз доводить те, що найголовніше зараз – саме вбити в голови дітей, що Нова Каховка на сьогодні – це частина вже РФ. Вони будуть робити все можливе, щоб молоде покоління вважало, що їх «звільнили» і їхнє життя буде пов’язане тільки з РФ», – зауважила вона.
З огляду на бойові дії і окупацію Росією частини південних територій України, редакція не може отримати офіційного підтвердження про деякі озвучені свідчення чи незалежно їх перевірити.
«Історія Росії – найголовніший предмет»
Тим часом на окупованій частині Запорізької області понад 100 вчителів пройшли курс перепідготовки, повідомили підконтрольні окупаційній владі місцеві ЗМІ. Головна мета цього курсу полягає у підготовці школярів до екзаменів з російської мови та літератури, пишуть у медіа.
Так звана голова так званого уряду окупованої частини Запорізької області Ірина Гехт зазначила, що це пов’язано з «інтеграцією регіону до освітньої системи Росії».
Начальниця Бердянського міського відділу освіти Тетяна Фурманова розповіла «Новинам Приазов’я», що російську мову на окупованих територіях популяризують за низкою освітніх і соціальних програм.
«Все навчання, звісно, відбувається російською мовою. Хочу сказати, щодо саме по роботі зі школярами дуже багато соціальних програм в Росії, які популяризують і мову. Ми знаємо такі організації, як «Рух перших» для старшої школи. Зараз набувають розголосу та працюють «Орлята Росії». І я знаю, що педагоги-колаборанти, які працюють, вони виїжджають на конференції, отримують методичні рекомендації, яким чином впроваджувати цю програму з впровадження саме цінностей РФ», – повідомила вона.
Щоранку – гімн Росії, кожен урок – політінформація. Саме так зараз виглядає освітній процес у школах на захоплених територіях.
«У повному обсязі не викладаються саме предмети. Але історія Росії – це найголовніший предмет. Йде упор саме на цей предмет. Викладають у школах люди, які навіть не мають освіти педагогічної, які отримують зараз її, паралельно з роботою в школі. Тому вони не мають досвіду, не мають фахових навичок роботи з дітьми. Ну що така людина може транслювати? Лише оці російські наративи. Я вважаю, що саме такий добір кадрів і каже про те, що якість навчання не є важлива. Важливе саме впровадження отих наративів держави-агресора», – зауважила Фурманова.
За її словами, окупаційна влада знищила у Бердянську всі українські бібліотеки. Натомість українські школи підтримують зв’язок з дітьми на окупованих територіях і готові це робити надалі. Також є достатня кількість українських підручників для відновлення навчання після деокупації територій.
Наші педагоги, наші керівники роблять все можливе, щоб підтримувати зв’язок, і наші діти, бердянці, отримували українську освіту
«Освіта Бердянська, яка зараз знаходиться у дистанційному форматі, працює, робимо все можливе. Це сімейна форма навчання, це інші форми навчання, але наші педагоги, наші керівники, роблять все можливе, щоб підтримувати зв’язок, і наші діти, бердянці, отримували українську освіту. Запропонована така форма роботи, як педагогічний патронаж – педагоги будуть мати навантаження і працювати сам на сам з дитиною. Це буде і в умовах безпеки використовуватися, і матиме значний результат задля якості освіти», – додала представниця відділу освіти Бердянської міськради.
«Вже викоренили українську мову»
Керівниця напрямку з національної адвокації Центру громадянської просвіти «Альменда» Валентина Потапова вважає, що створення «Центрів популяризації російської мови» на окупованих територіях – це «частина цілеспрямованої політики знищення української ідентичності у цих регіонах».
«В цьому випадку ми бачимо, що мова йде про неформальну освіту. Що стосується формальної освіти, то там вже майже відбулось викоренення української мови. Згідно з російськими джерелами, в окупованому Запорізькому регіоні у початковій школі 46% батьків обрали мову навчання українську. Ну, це половина з тих, хто вже перебуває в окупації майже третій рік. І це свідчить про те, що люди, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, не готові відмовлятися від своєї рідної мови. І для того, щоб якимось чином переломити цю ситуацію, шукаються додаткові інструменти знищення української мови. Додаткові інструменти – русифікація», – зазначила вона.
«Русифікація за кримським сценарієм»
Для Росії впровадження мовної політики дуже важливе, каже експертка. Це можна побачити на прикладі територій, які окуповані вже понад 10 років.
Українська мова спочатку була вилучена, по суті, з розкладу уроків і переведена у факультативне вивчення
«Зміни, які відбулися в Конституції РФ, там взагалі російська мова визначається як державоутворююча мова. Ми знаємо, що у РФ достатньо багато проживає українців, але ця мова, будь-яка мова – українська, бурятська, вона знищується у РФ. Знищення мови – частина знищення ідентичності. Ми дуже часто бачимо, що на нових окупованих територіях був застосований так званий кримський сценарій, коли українська мова спочатку була вилучена, по суті, з розкладу уроків і переведена у факультативне вивчення. Те ж саме відбулося на нових окупованих територіях. Що таке факультатив? Це коли дитина може приходити на факультатив, може не приходити на факультатив. В умовах дуже високого навчального навантаження на дитину, частіше, і батьки, і діти відмовляються від додаткового навчання. Також ми подивилися на те, що відбувається з вчителями української мови. Тож їх усіх перенавчають, і вони викладають російську мову», – розповіла експертка.
Потапова нагадала, що влітку цього року Європейський суд з прав людини оголосив своє рішення у справі «Україна проти Росії (щодо Криму)». Міжнародна судова інстанція визнала Росію відповідальною за систематичні порушення прав та свобод людини на окупованому півострові. Зокрема, йшлося і про дискримінацію української мови. Але на Росію це рішення не вплинуло, додала вона.
«Нам здавалося, що таке рішення все ж якимось чином буде впливати на дії РФ. Але РФ свідомо порушує всі міжнародні норми, всі міжнародні права і для них дуже важливо зараз створити на нових окупованих територіях і на старих окупованих територій великий мобілізаційний резерв для тривалої війни. Війна буде тривалою не лише проти України. Якщо Україна не вистоїть в цій війни, то ця війна буде дуже скоро на теренах Європи. Бо таке зухвале, ігнорування всіх тих міжнародних норм, які існують, воно вказує на те, що РФ вже нічого не боїться і по суті вже розв’язала третю світову війну», – вважає представниця «Альменди».
Російське масштабне військове вторгнення в Україну триває від ранку 24 лютого 2022 року. У Росії заперечують, що ведуть проти України загарбницьку війну і називають це «спеціальною операцію». Також російська влада заперечує, що скоює злочини проти цивільних жителів України.