Доходи від продажу озброєнь і військових послуг 100 найбільших компаній-виробників зброї досягли 632 мільярдів доларів США у 2023 році, що в реальному вимірі на 4,2% більше, ніж у 2022 році. Про це свідчить дослідження, оприлюднене сьогодні Стокгольмським міжнародним інститутом дослідження проблем миру (SIPRI).
Зростання доходів від продажу озброєнь спостерігалося в усіх регіонах, але особливо різко – серед компаній, що базуються в Росії та на Близькому Сході. Загалом, менші виробники ефективніше реагували на новий попит, пов’язаний з війнами в Газі та Україні, зростанням напруженості в Азії та програмами переозброєння в інших регіонах.
У 2023 році багато виробників озброєнь збільшили обсяги виробництва у відповідь на зростання попиту – майже три чверті компаній збільшили свої доходи від продажу зброї порівняно з попереднім роком. Прикметно, що більшість компаній, які збільшили свої доходи, були в нижній половині ТОП-100.
«У 2023 році відбулося помітне зростання доходів від продажу озброєнь, і ця тенденція, ймовірно, продовжиться у 2024 році», – сказав Лоренцо Скараццато, дослідник програми SIPRI «Військові витрати і виробництво озброєнь».
Стокгольмський міжнародний інститут дослідження зауважує, що 41 компанія з ТОП-100, що базується в США, отримала доходи від продажу озброєнь в розмірі 317 мільярдів доларів – це на 2,5 відсотка більше, ніж у 2022 році. З 41 американської компанії 30 збільшили свої доходи від продажу озброєнь.
Дослідники також повідомляють, що сукупний дохід від продажу озброєнь 27 компаній, що базуються в Європі (за винятком Росії), у 2023 році склав 133 мільярди доларів США – це лише на 0,2 відсотка більше, ніж у 2022 році, що є найменшим зростанням у будь-якому регіоні світу.
Однак за низьким показником зростання картина має більше нюансів. Європейські збройові компанії, що виробляють складні системи озброєнь, протягом 2023 року здебільшого працювали над старими контрактами, і тому їхні доходи за рік не відображають приплив замовлень.
Водночас у низки інших європейських виробників доходи від продажу озброєнь суттєво зросли завдяки попиту, пов’язаному з війною в Україні, а також у зв’язку зі збільшенням кількості замовлень на озброєння.
Натомість у 2022 році SIPRI повідомляв, що сумарний виторг від продажу зброї та військових послуг 100 найбільших компаній оборонної галузі у світі скоротився на три з половиною відсотки порівняно з 2021 роком, попри повномасштабне вторгнення Росії в Україну.