Харківські інженери тестують нову машину для розмінування власної розробки: вона учетверо дешевша за іноземні аналоги й має прискорити розмінування Харківщини, де вибухівкою забруднено 40% території.
Про це пише “Галка” з посиланням на Суспільне.Харків.
Машина оснащена двигуном потужністю 320 кінських сил, як у вантажівки, опорними котками та гідравлічною системою — це дозволяє швидко проходити заміновані ділянки, розповідає керівник напрямку розробки механізованих засобів розмінування Іван Яловол.
“Машина побудована з нуля, але враховані всі нинішні міжнародні віяння стосовно машин розмінування, їхньої конструкції. Також вона відповідає вимогам міжнародних стандартів: швидкість розмінування — від 0,5 до 1,5 кілометри на годину, продуктивність базова, яка залежить від ґрунту — 0,25 гектара на годину”, — говорить Яловол.
Молотковий робочий агрегат перебиває землю на глибину до 30 сантиметрів. Якщо там міни — їх знищує. Спершу починає руйнувати міну, і в момент, коли доходять удари до підривача, на той момент протитанкова міна на третину вже знищена. Якщо це снаряди — вони теж будуть знищені. Робочий агрегат розроблений у вигляді фрези. Ми розраховуємо, що наш робочий агрегат буде витримувати, як і вимагає орган сертифікації, п’ять підривів протитанкових мін.
Для однієї години робити необхідно 55 літрів палива, машина керується дистанційно, нині розробники відпрацьовують механізм співпраці техніки з оператором.
“Міжнародні стандарти передбачають не менше 200 метрів. Якщо спитаєте операторів, які працюють на таких машинах, вони назвуть більшу цифру. Наша система керування, з якою ми пройшли сертифікацію на машині підготування ґрунту (для роботи саперів), показала 613 метрів. Зараз ми працюємо над збільшенням до одного кілометру дальності керування”, — розповідає Яловол.
Машина для розмінування харківського виробництва коштує у три-чотири рази менше, ніж західний аналог
За його словами, західні виробники виробляють одну таку машину на рік.
“Там стоїть черга. Ми можемо виробляти їх швидше”, — зазначає керівник напрямку розробки.
Ми, враховуючи близькість до фронту і ту ситуацію, яка у нас в Харківській області — обстріли агресора, заклали у цю машину додатковий функціонал. Вона може застосовуватися як дистанційно керований бульдозер, а також фронтальний навантажувач. При влучаннях у будинки, коли можливі обвали конструкцій, запускати операторів на звичайних бульдозерах дуже небезпечно. Дистанційно керована техніка може стати в нагоді й при розбиранні завалів.
Харківські інженери можуть виготовляти на власних потужностях до двох машин на місяць, говорить директор підприємства-розробника Олексій Колеснік.
“Враховуючи, що ми почали працювати рік тому, з нуля зробили виробництво і зараз — на сертифікацію, думаю, для нас вийти на рівень трьох-чотирьох машин — в майбутньому можемо зробити. На сьогодні все залежить від того, як оператори будуть ставитися до придбання такої машини”, — зауважує Колеснік.
За даними обласної військової адміністрації, на Харківщині нині працює 15 машин для розмінування — іноземні та вітчизняні зразки. Потенційно замінованими вважаються більш як мільйон гектарів земель — це 40% території області, говорить начальник обласної військової адміністрації Олег Синєгубов, тому техніки для розмінування бракує.
Звичайно, нам допомагають наші міжнародні партнери, але частка незначна, темпи незначні. Звичайно, маємо розраховувати, перш за все, самі на себе. Це аналог MV-4, MV-10, відповідно, “Божени”. Для розуміння: цей прототип коштує приблизно 450 тисяч євро. Аналог коштує в три-чотири рази більше.
За словами Синєгубова, у 2025 році харківські розробники планують провести сертифікацію та запустити виробництво.
Читайте також: Росіяни вдарили по гіпермаркету у Харкові, є загиблі й поранені (ФОТО, ВІДЕО, ДОПОВНЕНО)