У ліцеї №14 м. Житомира вже понад 10 років впроваджується інклюзивна освіта. Станом на 2025-2026 навчальний рік тут функціонують 25 інклюзивних класів і 4 спеціальні класи для дітей з інтелектуальними порушеннями. Загалом інклюзивна освіта в ліцеї №14 Житомира охоплює понад 70 учнів.
«У 25 інклюзивних класах навчається 41 дитина, ще 32 дитини – у спеціальних класах. Є також інклюзивна група продовженого дня з асистентом-вихователем», – розповідає директорка ліцею Олена Шадурська.
Партнерство з інклюзивним ресурсним центром та школа юного десантника
Освітній процес у закладі підтримується командою супроводу, до якої входять фахівці ІРЦ №3, психологи, дефектологи, логопеди, сурдолог і реабілітолог. Для фізичного розвитку дітей ліцей співпрацює зі школою юного десантника – заняття з фізкультури та корекційно-розвиткові заняття проходять на її базі.
«Представник інклюзивного ресурсного центру входить обов’язково до команди психолого-педагогічного супроводу, яка допомагає здійснювати освітній процес як вчителя, так і батькам і учням. Всі корекційно-розвідкові заняття проводяться в індивідуальній формі», – зазначає Шадурська.
Ресурсна кімната в ліцеї №14: як все починалося
Одним із важливих елементів інклюзивного простору стала кімната психологічного розвантаження, яку в ліцеї називають ресурсною. Вона створювалася поступово, спочатку – власними силами педагогів.
«У нас під руками були звичайні коробочки, в яких букви, і таким чином наповнювалися вони, діти відкривали, можна було складати слова, можна було діставати картинки. А вже потім, коли в 2018 році почалась нова українська школа, почали надходження освітньої субвенції, то дійсно значною кількістю матеріалів, які використовують тут для проведення корекційно-розвідкової роботи, це за рахунок освітньої субвенції», – розповідає директорка.
Підхід до кожної дитини – індивідуальний
Вчителька-дефектологиня Ганна Грущак працює вже з другим набором дітей з особливими освітніми потребами. Вона каже, що головне – це постійна адаптація під потреби кожного учня.

«Кожна дитина настільки індивідуальна, що той досвід, який я отримала, працюючи з сьомим класом, я можу зараз вдосконалювати і нові здобутки впроваджувати, нові ігри, нову дидактику, нові прийоми, нові методи роботи», – ділиться вона.
Її підхід підтверджує і логопединя Олена Мазепкіна. За її словами, діти мають навчатися разом із нормотиповими учнями – це сприяє соціалізації. Однак попри це, діти з ООП потребують більше уваги.

«Тут більше ми також співпрацюємо з батьками, їм у навчанні потрібно більше часу, більше приділити уваги. Діти мають почути логопеда, знайти комунікацію, без неї ніяк», – додає вона.
Погляд мами: інклюзія змінює життя дитини
Тетяна Пеньківська – асистентка вчителя та мама дитини з особливими потребами. Вона бачить конкретні зміни в розвитку свого сина.

«Для моєї дитини відкрилися нові шляхи, горизонти, він став краще себе почувати в колективі, більш впевнений в собі став, краще навіть став навчатися, тому що він може проявити себе, показати себе з кращої сторони. Так само всі дітки, які потребують допомоги асистентів, вони краще себе рекомендують тоді, коли з ними є хтось поряд», – наголошує вона.
Детальніше про те, як відбувається процес інклюзивного здобуття освіти в ліцеї №14 – дивіться у нашому відеоматеріалі.













































