З початку повномасштабної війни у Києві окремі тролейбусні маршрути зупинили свою роботу. На п’ятий місяць бойових дій рух транспорту поступово відновлюється. Однак станом на 10 липня з чотирьох пошкоджених ділянок відновили лише одну. Коли популярні серед киян тролейбусні маршрути повернуться – дізнавався “Апостроф“.
Після військових дій у березні в Києві були пошкоджені чотири ділянки тролеїв, де проходять важливі тролейбусні маршрути. Відтак перестали їздити такі важливі тролейбусні маршрути, як №№ 6,18, 25, 28, 33, 16, 23, 35, 5, 7, 16. Ці маршрути є магістральними, вони поєднують околиці з центральними районами, наприклад Куренівку з Контрактовою площею, ідуть через проспект Перемоги тощо.
“В перших числах квітня вся Київська область була звільнена від російських військових. Ситуація була більш менш стабільна. Можна було щось налагоджувати, покращувати. Я спостерігав за цією ситуацією, але нічого не змінювалось, тому я почав писати в себе в соцмережі”, – розповідає “Апострофу” транспортний аналітик Олександр Гречко.
Киянин зробив запит до міської служби 15-51 – сервісний центр, де можна поскаржитись чи надати пропозицію із різних питань функціонування міста. Олександр Гречко говорить, що робив кілька заяв із проханням повідомити про терміни ремонту тролейбусних дротів та виходу на рейс маршрутів. Жодного разу йому не відповіли.
“Я об’їхав всі ці ділянки, зробив фотографії і написав пост про те, що Київпастранс не хоче і не збирається ремонтувати тролейбусні контактні мережі. В кінці квітня вже запрацювали приватні маршрутки, і майже одразу підняли ціни на проїзд у них до 15 грн, – говорить Олександр Гречко. – Підняли то й підняли, але вже дуже довгий час тролейбусні контактні мережі не ремонтуються, а серед маршруток є багато таких, що повністю дублюють маршрути тролейбусів”.
Через те, що в місті в деяких мікрорайонах вже більше трьох місяців немає комунального транспорту, людям доводиться платити замість 8 чи 6,50 грн для пільговиків ціну удвічі більшу – за проїзд в маршрутці.
“18 маршрут – вивозив людей з Мінського масиву, з Виноградаря прямо на Майдан або ж на метро Лук’янівська – тобто на зелену лінію. Зараз цей пасажиропотік взяла на себе маршрутка, в якій треба платити 15 гривень. Так само є тролейбус № 5 – з Нивок вивозив прямо до Льва Толстого, маршрут № 7 від Академмістечка так само їхав в центр на Льва Толстого або просто вивозив людей до метро. Ці маршрути зараз не працюють”, – розповідає Олександр Гречко.
На думку транспортного аналітика, відновлення роботи цих маршрутів навмисне загальмовують, щоб дати можливість заробляти маршрутним таксі.
“Адже якщо буде нормально, стабільно ходитиме транспорт, тобто тролейбуси по 8 гривень, то люди дуже швидко на них пересядуть. Маршрутки стануть збиткові і на них ніхто не буде їздити. Потрібні люди перестануть отримувати надприбутки, перестануть носити хабарі куди треба”, – говорить Олександр Гречко.
І це при тому, що в країні величезний дефіцит пального, яке ще й подорожчало. Логічно, що варто було би економити, і тролейбуси, що повністю працюють на відносно сталій українській електроенергії, яку навіть дають на експорт, могли би в цьому допомогти. Навіть не треба було би підвищувати ціну на проїзд, вважає експерт. Тоді би люди пересіли на тролейбуси, і потреба у маршрутках відпала би. І люди би не переплачували, і не спалювалось би зайве пальне.
Два тижні тому Олександр Гречко написав пост на цю тему у Facebook, що викликав неабиякий резонанс. Відреагували і в КМДА – зробили заяву, що контактна мережа ремонтується, відновити пошкоджені ділянки планують через два тижні.
“Йдеться про ділянки на вулиці Кирилівській, площі Валерія Марченка, проспекті Перемоги та вулиці Юрія Іллєнка”, – повідомили у столичній мерії.
Але через два тижні нічого не змінилось. За словами Гречка, з чотирьох ділянок жодної не відремонтували. Чоловік відреагував новим постом – киянин переконаний, аби не суспільний резонанс, за ремонт взагалі би не брались.
“Є чотири пошкоджені ділянки і з них не відремонтована навіть одна. Не зробили жодної. Коли тролейбуси запустять – невідомо. А люди в умовах війни, коли їх звільняють з роботи, мусять платити більше”, – зауважив Олександр Гречко.
“Апостроф” звернувся із запитанням до КМДА. 7 липня прес-секретар заступника міського голови Миколи Поворозника повідомила “Апострофу”, що “Київпастранс” займається цим питанням, і до кінця тижня роботи планують завершити.
Однак “Апостроф” до кінця тижня не отримав коментар чиновника. Натомість в КМДА зробили чергову заяву про те, що на вулиці Кирилівській “активно тривають роботи”.
“Фахівці Служби енергетичного забезпечення КП “Киівпастранс” замінюють пошкоджені кабелі контактної мережі. Вони приступили до ремонту одразу ж, як отримали матеріал для роботи. Усього на цій ділянці вони замінять 2225 метрів контактного дроту. Вже цієї неділі рух тролейбусів вулицею Кирилівською відновиться. Йдеться про маршрути №№ 6, 18, 25, 28, 33. Відновлення цих маршрутів покращить сполучення центру міста зі спальними районами – Куренівкою, Мінським масивом, Виноградарем”, – йдеться у заяві з посиланням на слова заступника голови КМДА Миколи Поворозника.
Однак транспорті експерти не розуміють, як за три місяці не можна було налагодити роботу тролейбусів, коли навіть у розбитому вщент Чернігові цей транспорт вийшов на маршрути.
“Ніхто навіть не задумувався, що людям треба відновити тролейбуси. Пройшло три місяці – а вони кажуть не вистачає деталей. Є керівництво, є закупівельники. Якщо немає деталей, логічно було би викупити або попросити в борг навіть в українських комунальних підприємствах, в інших містах, які не так постраждали. За три місяці можна було би багато чого зробити”, – вважає Олександр Гречко.
Зрештою, 10 липня тролейбуси таки поїхали. Щоправда, поки на одній із чотирьох ділянок. Олександр Гречко наголосив, що це сталося лише завдяки публічному розголосу.
“Дочекалися. Поїхали дуже важливі для жителів Куренівки, Виноградаря та Мінського масиву тролейбусні маршрути – №№ 6, 18, 25, 28, 33”, – підсумував Олександр Гречко.
Залишилось дочекатися, доки з’явиться рух на інших трьох ділянках.
Варто зазначити, що з тролейбусами у Києві і в мирний час не все було ідеально, а що вже говорити про час воєнний. До того ж, діяльність столичної влади у транспортному секторі дещо суперечить європейській ідеї перейти на місто без маршруток, бути менш залежним від палива та цінувати навколишнє середовище.