Дуже важливо звернути увагу на психологічний настрій свого чада, оскільки саме від нього залежать майбутні успіхи у навчанні
У житті кожного з батьків настає час, коли потрібно готувати дитину до школи. Цей складний процес є випробуванням для всієї родини, адже охоплює не тільки витрати на купівлю шкільного приладдя, а й емоційна та психологічні гойдалки.
Через стресові обставини, з якими маленькі українці стикаються у час війни, правильна підготовка до школи стала ще більш актуальною. Відомий український психолог Світлана Ройз перерахувала 5 етапів, які батькам та їх дітям варто пройти, щоб шкільне навчання проходило без проблем та приносило нові успіхи.
1. Підготовка дитини вдома
- Медичні обстеження
Це прості аналізи крові та сечі, консультація лікаря. Імунна система дітей під дією хронічного стресу може бути вразлива. З вересня різко зміниться рівень навантаження, і тіло дитини має його витримати.
Багато дітей після повернення з інших країн демонструють регресивну поведінку, проявляють більше тривоги під час обстрілів. Просять (зовсім дорослі діти) спати з батьками, проявляють те, що могло бути на початку війни. Це точно потрібно не всім дітям – але ідеально, якщо родина повертається додому хоч за 3-5 днів до початку навчального року.
Завжди важливо поступово повертати “шкільний” режим сну та прокидання.
- Розлука з батьками
Багато дітей звикли постійно бути поруч з батьками. І навіть деякі передпідлітки та підлітки зараз можуть складно переносити тимчасову розлуку з близькими. В школі дитина (скоріш за все, лише перший тиждень) має витримати навантаження розлукою. Можливо, вже в ці дні обережно стимулювати дитину до більшої самодостатності.
- Організація місця для навчання
Прибирання та облаштування робочого місця, викидання чи відкладання того, що пов’язано з минулим навчальним роком, підготовка канцтоварів, зошитів, спортивних костюмів, шкільного взуття – це те, що налаштовує на навчальний рік.
Можливо, у дитини має бути з собою в школі ліхтарик, дармовис з іменем та телефоном близьких дорослих, свисток. Є час це підготувати. Перевіряємо чи встановлюємо “батьківський контроль” на гаджети.
2. Підготовка дитини до дороги
Якщо дитина навчається офлайн і буде ходити до школи сама, чи якщо дитина переходить в іншу школу – можна пройти кілька разів дорогою до школи. Зафіксувати, де по дорозі є укриття, домовитись про те, що дитина має робити під час сирени, якщо йде, якщо їде в транспорті, як і коли виходить на зв’язок.
Якщо є така можливість – зайти до школи. Дітям важливо “тілом відчути” місце, де вони будуть знаходитись. Доторкнутись до парти, піти до туалету, побачити їдальню. Пройти в укриття.
3. Психологічна підготовка дитини до школи
У дітей перед початком навчального року зазвичай буває багато тривоги – чи приймуть мене однокласники, чи збереглися стосунки, чи знайду я своє місце в класі. Війна та стрес загострює відчуття самотності. Для дітей, що після навчання онлайн переходять в офлайн формат може бути одночасно багато різних почуттів – і радість, і тривога. Ми не знаємо, який досвід пережили діти. Ми вдома та в школі маємо створити простір, в якому дитині буде безпечно – проявити свої почуття, помилятись, ставити питання. Це зараз головніше за знання, які ми хочемо дітям передати.
- Було б добре по можливості, зустрітись із класом чи хоч кількома однокласниками в зумі. Чи в школі організувати зустріч класу, щоб привітатись\познайомитись з новенькими.
- Якщо в молодшій школі система навчання не схожа на ту, що була раніше, наприклад, різні предмети ведуть різні вчителі — важливо дитину попередити про це.
- Якщо у вчителів будуть сили та можливість – буде турботливо учням, які навчаються за кордоном, надіслати листа – щоб діти відчули, що про них пам’ятають, що вони важливі, і ми чекаємо від них звісток та розповідей.
Групові зустрічі
Під час уроків — саме зараз важливо пропонувати більше завдань, де б діти могли працювати в групах. Важливі спільні дії, можливо, спільні волонтерські проєкти. Школи, де діти та дорослі разом займаються волонтерством, співають, де є театр – школи, в яких набагато менше проявів булінгу.
4. Самооцінка дитини та її емоційний стан
- Зменшення стресу та тривоги
Чим більше рівень тривоги, тим більше потреба в контролі, в інформації, в створенні “рамок безпеки та стосунків”. Потрібно розповідати – що за чим буде йти в діях та планах. Які правила школи, класу.
Під час уроку у дитини може змінитись настрій, вона може заплакати чи повністю втратити контакт з тим, що відбувається на уроці. Довготривале переживання стресу може призводити до двох протилежних реакцій — гіперактивність та загальмованість. Важливо пам’ятати, що після того, як дитина відчула безпеку поруч з нами, вийшла зі стану ступору, вона може демонструвати роздратування, агресію, надмірну активність. Це нормальний процес. Але нам потрібно цю активність бути готовими скеровувати.
- Підтримка дитини під час навчання
Діти зараз часто живуть в режимі очікування невдачі. Їм потрібен досвід перемог і підтримка. Спочатку маленькі знайомі завдання, завдання, в яких був би швидкий результат. Це важливо – бо розчарування на початку навчального року може призвести до того, що у дитини не вистачить сил йти далі в процес.
Діти можуть швидко втомлюватись. Темп навчання може бути іншим – дітям важливо говорити про те, що це нормально. І нам важливо частіше робити паузи, пропонувати різні завдання.
5. Техніка безпеки
Дитина завжди орієнтована на дорослого, якому намагаються довіряти. На його авторитетність, стабільність. Немелодійний дзвінок, сирени або інші різкі звуки можуть викликати у дітей емоційні реакції. Варто бути уважними до таких ситуацій і заздалегідь підготувати свою реакцію.
Нагадаємо, раніше “Телеграф” писав про те, що МОН хоче створити безпечне середовище для навчання. Міністерство освіти України запустило масштабну ініціативу “Школа офлайн“.
Важливо:
будь-яка інформація медичної тематики, розміщена на сайті Телеграф, носить інформаційний характер і не являється рекомендацією.
Застосування будь-яких медичних препаратів повинно бути узгоджене з лікарем.