Про рекордне минуле запорізького заводу комунар розповів на своєму сайті akbash.zp.ua відомий краєзнавець, а нині й військовий Роман Акбаш.
Краєзнавець згадує, що 27 вересня 1930 року газета «Вісті ВУЦВК» пише: «Робітники заводу «Комунар» випустили 100-й комбайн!». Та повідомляє подробиці: «Робота проводилася у надзвичайно високих темпах: протягом доби зібрано 12 машин».
Читайте також: «Емка» або «Мильниця» – як у Запоріжжі почали з’являтися нові моделі відомих автомобілів
До речі виготовляти комбайни (перші вітчизняні!) на запорізькому заводі «Комунар» почали в тому ж 1930 році. І до вересня 1930 року майбутній «Автозаз» випустив лише 49 комбайнів. А ось за весь перший місяць осені, який на заводі проголосили «ударним» – 61!
«До масового виробництва комбайнів завод „Комунар” приступив у середині минулого року… У перші місяці завод насилу випускав по 1 комбайну на день», – повідомить вже 1931 року книга «Народження радянського комбайна».
До речі, місто Запоріжжя у 1930 році книга «Народження радянського комбайна» описує в традиційному для радянських часів стилі. Цитата:
«Місто Запоріжжя відоме всім, хто приїжджав на Дніпробуд, але в нетерплячому прагненні поглянути якнайшвидше на будівельне диво на Дніпрі рідко хто виявляв інтерес до міста…
Та й не цікаве воно само по собі. Воно завжди було другорядним торговим і промисловим центром, досить жвавим, але осторонь головних шляхів. Місто живе в передчутті свого грандіозного майбутнього, коли із просто Запоріжжя воно перетвориться на Велике Запоріжжя.
Нове місто виникає на пустирях берегом Дніпра, і житлове будівництво з новими багатоповерховими будинками, з широкими прямими проспектами, площами для парків, починає впритул підходити до глухих околиць старого Запоріжжя. Старе та нове місто мають злитися. Нині у місті числиться понад 100 тис. людей (ще два роки тому було тисяч 50), а найближчими роками буде понад 200 тис».
А це ось цитата про завод «Комунар»:
«Перше, що помічає приїжджий до Олександрівська-Запоріжжя дорогою на Дніпробуд — це заводські стіни, які починаються біля самої станції та тягнуться по обидва боки довгого бульвару. За стінами видно корпуси цехів, старі та нові.
У готичному стилі, такий приємний смаку старих німецьких колоністів, височить будівля заводоуправління. Це і є завод „Комунар”, який увійшов із першим радянським комбайном у славну історію радянського машинобудування.
Читайте також: Якути на горбатих «Запорожцях» доїхали до заводу, де зробили ці машини
Він об’єднав при своєму виникненні чотири різних заводи, які належали до революції німцям-капіталістам. Заводи ці будували с.-г. прості машини-плуги, борони, сівалки, снопов’язалки, сінокосарки … ».
Ми писали, як завод «Комунар» з комбайнового став автомобільним. У 1958 році «Комунар» ще випускає комбайнові жатки. А 28 листопада вже змінює свою назву – замість комбайнового офіційно стає автомобільним. А у 1960 році з’явилися перші власники автомобілів ЗАЗ-965 «Запорожець».
Фото з сайту akbash.zp.ua