3.7 C
Kyiv
Середа, 18 Грудня, 2024

На першому чергуванні вразив 11 цілей: як водій фури «Скіф» став пілотом FPV
(armyinform.com.ua)

Найпопулярніші

Сам боєць зі скромною усмішкою каже, що в мирному житті катався по Європі за кермом фури, і пілотом себе ніколи не уявляв. Та й паяльник взяв в руки вже у війську. Він планував займатися програмуванням, але повчитися серйозно встиг недовго — почалося широкомасштабне вторгнення.

Долучившись до Збройних Сил, хлопець був водієм, який проводить ротації на позиціях, був і «зампотехом», командиром відділення протитанкового взводу. Ще на початку 2023 року до FPV ставився критично, бо це здавалося чимось незрозумілим, але вже восени зупиняв ворожі накати як оператор дрона.

Фото: Олени Худякової / АрміяInform

«Що треба, щоб воно літало?». І ми в один голос сказали: «не заважати!»

— У нас був командир, який дав поштовх. Мені поставили завдання з протитанкового взводу відібрати й підготувати пілотів. Спочатку займався суто організаційними питаннями: графік навчань на симуляторі, дивився в кого є хист, хто не хоче цим займатися. Потім ми купили свої перші «вупіки» (англ. Tiny whoop — маленький FPV-дрон. — Ред.) — навчальні дрончики, — згадує «Скіф».

Спочатку всі навчання відбувалися в підрозділі. Після 30 годин на симуляторі бійців допускали до практики на маленьких дронах в ангарі, де була змайстрована траса з перешкодами. Потім пілот тренувався в полі вже на робочих БПЛА. Лише після 20 влучних скидів по імпровізованій цілі його допускали до бойового чергування.

— Не на всіх етапах все йшло рівно. Знаєте це відчуття, наче біжиш, а тебе хтось за футболку назад тягне. І в якийсь момент відпускає. Визначальним для нас був діалог з новим командиром. Прозвучало запитання приблизно такого змісту: що треба, щоб воно літало? І ми в один голос сказали: «не заважати». У відповідь: «поняв, прийняв». І ми почали їздити на навчання до досвідчених пілотів та інженерів в інші підрозділи, переймати досвід, — розповідає хлопець.

Наступним етапом було розв’язання питання з постачанням дронів, комплектуючих, вибухівки. І це був переломний момент. Товариш «Скіфа» з мирного життя займався волонтерством і допомагав закривати запити підрозділу.

— Я йому подзвонив, кажу, що гуманітаркою вбивати п..в щось не виходить, є в нас тема цікавіша — FPV. Він почав замовляти нам дрони. Познайомився з інженером, який їх збирав, почали працювати разом. Взяв на себе пошук комплектуючих і фінансування. Ми були в постійній комунікації з приводу нюансів: як це має бути зроблено для ефективного застосування. Виводили золоту середину — і щоб дрон летів з навантаженням, і щоб кошти на це були підйомними, — згадує «Скіф».

Власне, це стало народженням проєкту «Дикі Шершні», який розвинувся від збірки «з чого Бог пошле» до випуску уніфікованих серій. Тепер партія з однаковими комплектуючими не вимагає купи зусиль з налаштувань. У цій комунікації народилася і «Королева Шершнів». А підрозділ після тактики влучних скидів в умовах дефіциту засобів отримав можливість ефективно відбивати штурми десятками FPV-камікадзе.

Фото: Олени Худякової / АрміяInform
Фото: Олени Худякової / АрміяInform

Своє перше бойове чергування «Скіф» запам’ятав назавжди…

Настав момент, коли від організаційної роботи «Скіф» перейшов до практики. Своє перше бойове чергування він запам’ятав назавжди.

— Звісно, я переживав і перевіряв по кілька разів, щоб усе працювало. 26 вересня ми зайшли, наступного дня досвідчений пілот поїхав, а 28-го о 4 ранку почалася масована артпідготовка. За нею пішли накати. До 16-ї години майже безперервно був у повітрі. Понад 25 дронів використав. 11 уражень. Два танки й дві БМП згоріли, решта були серйозно пошкоджені. Техніка, якій вдалося покинути поле бою, тікала вже без десанту, який просто розлітався з броні під ударами дронів. За 57 км до наших позицій вдалося зупинити ворога, — розповідає воїн.

«Скіф» тоді придумав собі таку настанову — «виходити на роботу маєш бути готовий, наче завтра в будь-якому разі п..ць».

— Я з 11 вечора до другої ночі міг особисто перевіряти кожен дрон, що він армиться, що є відео. Мінімум 15 дронів, в яких я повністю впевнений — найкраще заспокійливе. Я добре розумію ціну часу, коли ти возишся, а танки пруть на твоїх побратимів. Ми тренувалися з розрахунком так, щоб від моменту прийняття рішення до безпосередньо зльоту було не більш ніж хвилина. У чіткій взаємодії та послідовності. Щоб уникати ситуації, коли вмикається дрон, взводиться плата, а пілот сидить в окопі, і в нього картинки немає, — каже військовий.

Фото: Олени Худякової / АрміяInform
Фото: Олени Худякової / АрміяInform

Ворог має чисельну перевагу і воює за принципом мурашника, тому ми маємо винайти той самий інсектицид

Почуття відповідальності й можливість вирішувати швидко по місцю він називає невід’ємними складовими ефективної роботи.

— Є мій сектор. Коли я бачу, що починається накат ворога, то не чекаю узгодження. Я вже в повітрі. Тут ти вже відчуваєш секунди. 30 секунд — і танк проїхав. Якщо ти перший засік рух і вилетів, значить ти встигнеш раніше, ніж він прямою наводкою почне працювати по наших. Пацани в окопі не телефонують у штаб із запитаннями: «можна я з РПГ вальну, бо на нас тут танк пре?».

Ми говоримо про те, що ворог має чисельну перевагу і воює за принципом мурашника, тому ми маємо винайти той самий інсектицид, технологічні переваги, що дозволять якістю зупиняти кількість. І зберегти людські життя. «Скіф» мріє, щоб дрони з автоматами та гранатометами оточували ворожі групи, які прориваються на наші позиції.

— Я під час роботи водієм бачив тих, хто виходить з бою, кого виносять. Вивозив поранених. На мій досвід зараз накладається картина активних бойових дій зі стріму, і в голові постійно те,  як зробити так, щоб частину завдань штурмовиків у ближніх боях виконували дрони. Люди виснажуються, а виснажені роблять помилки. Тримати бій буває дуже важко. І поки допомога прийде, вона може бути вже не актуальною. Або просто  не дійти. Ви розумієте, про що я. І це час. А тут питання хвилин.

Я згадую, що звук FPV сам по собі чинить неабиякий психологічний тиск. «Скіф» з посмішкою розповідає, як перевіряв це на собі, коли ще навчався. 

— Якщо тебе засікла камера пілота FPV і в тебе немає укриття, куди він не здатен залетіти, твої шанси майже нульові. Я це розумію чітко, як пілот. Інші, думаю, просто відчувають інстинктивно. І це дуже сильний страх. Коли навчалися, я попросив напарника летіти на мене. Сказав, я буду бігти, а ти лети майже до кінця. І коли він був за 1015 м від мене, накрило страхом — мабуть, він забув, що треба піти з траєкторії, хоча я знав — він летить порожнім.

Відчував цей страх він уже й тоді, коли став пілотом, коли довелося виїхати на М113 за пораненими в сіру зону. Не міг відігнати неприємне відчуття, наче бачиш себе зверху як ціль. Тому психологічний фактор, помножений на здатність дрона вести вогонь хоча б три хвилини, боєць вважає суттєвим чинником тиску на ворожу піхоту.

Фото: Олени Худякової / АрміяInform
Фото: Олени Худякової / АрміяInform

Частина нашої роботи нагадує реаліті-шоу. Найкраща серія — більше грошей на засоби для наступних серій

Наразі, у зв’язку з потребою розширення інженерії в підрозділі, «Скіф» взяв на себе програмне налаштування дронів. Він стежить, щоб дрони поводили себе стабільно, не перегрівалися. Сам робить обльоти. Ми сміємося, що мрії справджуються дивним способом — підрозділ, звісно, не IT-компанія, але, напевно, найкращий варіант, де «зараз бути по совісті, при цьому маючи можливість виконувати творчі завдання».

— Після мене літає пілот, який буде з ними працювати, щоб одразу розібратися з питаннями, які з’являються. Приносить, каже, є така то проблема, я вирішую на місці. І він вже бере на позицію обладнання, в якому впевнений повністю, — розповідає «Скіф».

Нещодавно воїн склав іспити та отримав ВОС (військово-облікова спеціальність. — Ред.) оператора FPV. Вже маючи нагороди (орден «За мужність» ІІІ ступеня й «Золотий хрест». — Ред.) і список підтверджених уражень. Каже, що морально давило одне питання: яким би крутим ти не був у військовому середовищі, для системи ти рядок у паперах, і в будь-який момент твоїм досвідом і навичками можуть знехтувати, вручивши умовну лопату.

— У жодному разі не знецінюю працю протитанкіста чи водія, сам робив це. Але давайте про ефективність. За допомогою цих засобів ми на своїй ділянці не даємо ворогу просунутися вже тривалий час. Я вважаю, із цим потрібно рахуватися. Коли проходиш співбесіду до IT-компанії, то не твої дипломи визначальний чинник, а те, як ти впораєшся з технічним завданням. Якщо ти здатний розв’язувати питання, ти потрібен. Якщо ти здатен тільки говорити та демонструвати папку з паперами, це не про компетентність. Ефективність — це коли є реальний результат.

Партії дронів від держави підрозділ став отримувати трохи більш ніж пів року тому. «Скіф» вважає, що краще, аби певні новітні розробки ставали відомими лише з їх появою на полі бою, у вигляді неприємного сюрпризу, але реалії бувають іншими.

— Звісно, краще, коли щось з’являється вже в робочому вигляді та в робочих обсягах. Але є нюанс. Цензура в цій сфері зрозуміла і потрібна, коли йдеться про розробки державних оборонних відомств. А коли необхідні засоби роблять розробники, які виживають за рахунок донатів, так вже не вийде. Взагалі, частина нашої роботи нагадує реаліті-шоу. Найкраща серія — більше грошей на засоби для наступних серій. Коли чую критику,  що ворог бачить і масштабує, нагадую, що за кожним відео йде заклик до своїх — робіть, масштабуйте, — говорить «Скіф».

У нас поки що багато чого вирішують, грубо кажучи, стяжка, жвачка, скотч і клей…

До дронів, зібраних «на кухні», у бійця почуття складні. «Скіф» радить тим, хто прагне допомогти, зв’язатися з конкретним підрозділом, з інженерами та запитати, як краще. Ідеальний варіант — це придбати щось готове і перевірене, з чим уже працюють. Виробник має перевірити дрон під навантаженням і дією серйозного РЕБу, у цивільних рідко є така можливість.

— Коли люди вирішують організувати дрончик від школи чи гуртка, вони мають розуміти, що здебільшого це буде талісман, а не зброя. Я таке повісив на стіну і дивлюся із вдячністю, як на картинку. Щоб я дав пілотам на позицію для бойового застосування дрон, там має бути професійна пайка, він має бути налаштований і протестований. У мене серце кров’ю обливається, коли отримую 28 дронів, які хтось збирав, витрачав кошти, але, по суті, це запчастини.

На думку «Скіфа» має бути максимальне сприяння залученню до навчання, виробництва і розробок людей з бойовим досвідом.

— Може, це наївно, але мені здається, що той, хто відбивав не один штурм, хто брав в руки не один дрон, який в тебе перевертається на зльоті, а плата взведена, буде мати високий рівень відповідальності. 

Частина роботи інженерів досі пов’язана із саморобним БК або втручанням у штатні, й це стосується всіх таких підрозділів.  

— Стоїть питання постійного вдосконалення: у нас поки що багато чого вирішують, грубо кажучи, стяжка, жвачка, скотч і клей. Те, в якому вигляді зараз існують плати ініціації, — це тимчасове рішення. Воно має бути дороблене. А не виймаючи чеку кожен раз думати, що твоє життя залежить від того, наскільки той, хто її зробив, відповідальна людина. 

Фото: Олени Худякової / АрміяInform
Фото: Олени Худякової / АрміяInform

Ми ще не розкрили всього свого потенціалу, напрямок роботизованих систем розвиватиметься

Наостанок говоримо про втому, опори та мотивацію. Болючі точки та бачення майбутнього.

— Є непрості переживання. Певне розчарування, пов’язане з тим, як було в перші дні вторгнення і які зараз процеси відбуваються в суспільстві. У війську поруч із собою я бачу людей, які тримаються на принципах, на побратимстві, коли підрозділ має можливість працювати, розвиватися. Але ми знаємо і спостерігали різні історії. Нас стає менше, а ті, хто приходить зараз, часто мають проблему з мотивацією. Як її вирішити? Багато чого визначає наша залежність від тісної зв’язки рівня людей і рівня технологій. Дрони можна налаштувати по місцю, а людей, які відповідальні за ухвалення рішень, не перепрошиєш. Якщо людина керується помилковими та небезпечними наративами й не несе відповідальності за наслідки своїх дій, водночас займаючи високу посаду, це підриває загальну спроможність чинити опір ворогу.

Говорячи про наш напрямок — на керівних посадах у цій галузі мають бути люди, в яких горітимуть очі, які розуміються в технічній частині. Конкретно мені із цим пощастило. Я знаю, як це, коли з тобою говорять однією мовою, і за розмову вирішується питання, що раніше займало тижні. Це додає мотивації.

Що ще додає мотивації? Коли є підтримка, коли на тебе не тиснуть. Не можна бути постійно затиснутим з двох боків, коли з одного боку ворог, а з іншого — свої. В армії часто все хочуть тут і одразу. Коли ми ще навчалися і якісь речі виходили недосконало, надмірний тиск іноді ставав причиною, чому деякі відмовилися тренуватися.

Ми ще не розкрили всього свого потенціалу, напрямок розвиватиметься. І він увійде в усі сфери життя. Можливо, якщо уявити завершення війни оптимістично, я буду працювати із цими технологіями, буде розширення виробництв і експорт, — говорить боєць і, зробивши паузу, дивиться мені в очі тим глибоким, знайомим кожному з нас поглядом, наче соромлячись своєї прямолінійності, і додає:

— Але може спочатку я захочу пожити на безлюдному острові. Забагато болючого і важкого накопичилося всередині.

Прощаючись зі «Скіфом», я подумала про те, що державі, яка прагне вистояти й зберегтися, важливо подбати про те, аби її відважні та щирі захисники бачили тут не тільки важкий бойовий шлях за спиною, а й майбутнє, де є місце розвитку, самовдосконаленню і творчості.

АрміяINFORM

Цікаве

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Останні новини